Selecteer een pagina

Stress.. Bijna iedereen heeft er wel mee te maken. De één heeft er meer last van dan de ander. Maar zo kan de één er ook beter mee omgaan dan de ander. Maar in werkelijkheid heeft iedereen er wel degelijk last van. Is het niet mentaal, dan wel fysiek. Ongemerkt doet stress namelijk niet veel goeds voor je lichaam. Wil je er op je vakantie wel lekker stressvrij bij liggen? Gebruik dan onderstaande tips!

Als je nieuwsgierig bent naar de oorzaken van stress of wat stress met je doet, lees je dat hier. Vandaag richten we ons meer op de oplossing tegen stress. Een oplossing bestaat niet uit het veranderen van één onderdeel in je leven, maar in meerdere. Hieronder geven we tips die samen dé oplossing vormen bij het tegengaan van stress. 

 

Beperk het gebruik van tablet, telefoon of computer

Dit is vooral in de avond van belang. Het blauwe licht verstoort het melatonine hormoon, ofwel het slaaphormoon. Heb je moeite met in slaap komen? Gebruik dan ’s avonds zo min mogelijk je telefoon. Daarnaast is het ook niet verkeerd om overdags minder je telefoon te gebruiken. Het alles en overal bereikbaar moeten zijn via je telefoon of je mail levert stress op. Heb je hier last van? Las dan voor jezelf bepaalde pauzes in waarop je even niet op je telefoon mag kijken.

 

Beperk het gebruik van alcohol

Alcohol zorgt er daarentegen wel voor dat je goed slaapt. Maar niets is minder waar. Bij het gebruik van alcohol kom je niet meer in de ‘diepe slaapcyclus’. Deze diepe slaap heeft je lichaam wél nodig om te herstellen van stress.

Maak eens een wandeling

Een avondwandeling maken is helemaal niet verkeerd. De frisse buitenlucht zorgt ervoor dat je alle indrukken van de dag een plekje geeft, waardoor je ’s avonds beter in slaap komt.

Beperk gamen of het kijken van spannende films

Tijdens het gamen of het kijken van een horror is je lichaam heel alert. Je lichaam krijgt dan een adrenaline boost en je brein heeft constant een soort vluchtgevoel. Dit levert je lichaam stress op in plaats van de ontspanning die je hiermee denkt te zoeken.

 

Stop met overmatig sporten

Sporten is goed voor je! Maar zoals met alles, niet té veel.

Zoek ontspanning die je leuk vindt

Als je nog geen hobby hebt, zoek er dan één. Een hobby helpt je met het verplaatsen van je gedachten, waardoor je hoofd even vrij is van alle stress.

Zoek uit welke voedingsmiddelen je niet goed tegen kunt

Dit klinkt misschien gek, maar sommige voedingsmiddelen leveren stress op. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je lichaam niet goed tegen gluten kan. Dit levert je lichaam stress op. Als je wil weten tegen welke voedingsmiddelen je lichaam tegen kan en welke niet, kun je een voedselintolerantietest doen.

Check of je neurotransmitters in balans zijn

Vorig blog hebben we er alles over verteld. Stress is een grootverbruiker van neurotransmitters. Wanneer je een tekort hebt aan bepaalde neurotransmitters, worden stressklachten of misschien zelfs burn-out klachten alleen maar erger. Via een neurotransmitterstest krijg je een uitslag over je neurotransmitters. Hiermee bepaal je of deze in balans zijn en wat je kan doen om deze weer in balans te krijgen.

Wil je hulp bij het omgaan met stress? Praktijk de Waterlely helpt je ermee! Maak hieronder een afspraak, zodat we jouw klachten samen kunnen aanpakken!

Ontvang onze nieuwsbrief!

Maandelijks verzenden wij een nieuwsbrief. De nieuwsbrief brengt je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Praktijk de Waterlely! Hierin bespreken we ook alvast ons maandelijkse thema. Abonneer op onze nieuwsbrief om altijd als eerste op de hoogte te zijn van het laatste nieuws!