Blaasontsteking natuurlijke manier behandelen

In veel gevallen is er een darmbacterie, de E-coli, die in de blaas is gekomen. E-coli’s horen in de darm te leven maar kunnen vanuit de anus via de huid in de urinebuis terecht komen. Verkeerd afvegen (van achter naar voren), geslachtsgemeenschap (niet gelijk schoonmaken), kunnen oorzaken zijn van een blaasontsteking. Vooral bij de vrouw (de urinebuis is korter) komt de bacterie makkelijker in de blaas.

Symptomen van een blaasontsteking zijn onder andere vaak aandrang om te plassen. Het plassen is pijnlijk waarbij er maar weinig urine geloosd wordt. De urine kan er raar uitzien en/of een andere geur hebben. Meestal word er een kuurtje van antibiotica voorgeschreven. Maar je kunt ook eerst proberen om je blaasontsteking met natuurlijke middelen onder de knie te krijgen. Als onderstaande tips niet meer helpen moet je wel aan de antibiotica. Helaas kan zo’n kuurtje je goede darmbacteriën behoorlijk verstoren.  Zonder dat je het in de gaten hebt, ben je wellicht al bezig om je volgende blaasontsteking voor te bereiden. Maar dat even als aanvullende informatie.

Wat kun je zelf doen aan een blaasontsteking

D-mannose en blaasontsteking

D-mannose is een suiker en hecht zich aan de schadelijke  E-coli bacteriën. Zodra de d-mannose in de blaas is, hecht deze zich aan de blaasontsteking vormende e-coli bacterie waarna het wordt uitgescheiden door het lichaam.

Beredruif en blaasontsteking

Beredruif is bij uitstek geschikt om je beginnende blaasontstekingen snel en effectief te bestrijden. Beredruif heeft een verzachtende en versterkende werking. Maak een heerlijke thee van de beredruif bladeren en varieer met kruiden zoals pepermunt, kamille, guldenroede of jeneverbes.

Je mag beredruif niet gebruiken tijdens je zwangerschap en lactatieperiode! Niet aan kinderen onder de 12 jaar, niet bij medicatie voor astma en hartritmestoornissen, diuretica en nierinsufficiëntie. En beredruif mag niet met vitamine C worden gebruikt en ook niet langer gebruiken dan een week. Heb je na een aantal dagen zelfmedicatie nog geen resultaat dan is het dringende advies toch de huisarts te raadplegen.

Cranberry en je blaasontsteking

Cranberry is een van de bekendste huismiddeltjes tegen blaasontsteking. Jammer genoeg werkt het in het de meeste gevallen niet goed genoeg om de ontsteking weg te krijgen. Maar het kan prima gebruikt worden als onderhoudsmiddel.

Water en blaasontsteking

Het is vooral erg belangrijk om veel te drinken, liefst ruim twee liter per dag. Hierdoor wordt er meer urine aangemaakt, ga je meer plassen en worden de bacteriën naar buiten gespoeld. Plas de blaas altijd wel goed leeg. Ook een goed advies is, te plassen na het vrijen, hiermee worden bacteriën weggespoeld die rond en in de urinebuis zijn gekomen.

Vitamine C en blaasontsteking

Neem extra vitamine C (niet in je prille zwangerschap) om je immuunsysteem te ondersteunen.

Voeding en blaasontsteking

blaasontstekingGezonde voeding voedt het immuunsysteem positief zodat het zich kan wapenen tegen de binnen gekomen bacteriën. Gezonde voeding komt niet uit een pakje of een zakje en zit ook niet voorgesneden in een plastic zak. Gezonde voeding koop je natuurlijk het liefst biologisch en heeft alle kleuren van de regenboog, en zijn voornamelijk groenten, noten, zaden, vis, eieren en eiwitten.

Wanneer naar de huisarts

Nemen de klachten niet af na een aantal dagen dan is het verstandig om langs de huisarts te gaan en je urine te laten nakijken. Een antibiotica kuur zal volgen, maar beter dat dan een ontsteking aan je nieren.
Helaas kan zo’n kuurtje wel je darmflora verstoren, waardoor je met zo’n kuur misschien al bezig bent om de volgende blaasontsteking voor te bereiden. Ondersteun de antibiotica kuur dan ook met een goed probioticum om de schade te beperken.

Het gaat maar niet over!

Blijft je blaasontsteking ondanks het toepassen van bovenstaande tips toch telkens terugkeren, dan is het goed om eerst je vaginale flora op orde te brengen.  Hoe je dat doet vertel ik je in een consult.
De volgende stap is om te kijken naar je darmflora, want het hebben van een gezonde darmflora is ontzettend belangrijk.  Gezonde darmen en een gezonde darmflora dragen bij aan het voorkomen van een blaasontsteking. Goede darmbacteriën en een gezonde darm zijn als het ware een natuurlijk beschermingsmechanisme die in staat zijn om ontstekingsreacties af te remmen.

Blaasontsteking gaat vaak gepaard met een overgroei van slechte bacteriën die voornamelijk in je darmen zitten! Het is daarom belangrijk om je darmen in optimale gezondheid te brengen en te houden.  Bovenstaande tips zijn natuurlijk heel nuttig, maar wil je echt weten hoe het daar binnen zit doe dan een ontlastingsonderzoek. Want misschien heb jij wel een heel verkeerde ph in je darmen waardoor je elke keer een blaasontsteking krijgt. In het volgende blog kun je lezen hoe dat in zijn werk gaat; darmflora- ontlastingsonderzoek basis

Wil je ook geholpen worden om van je blaasontsteking af te komen?