Blaasontsteking op een natuurlijke manier behandelen

In veel gevallen is er een darmbacterie, de E-coli, in de blaas gekomen. De E-coli’s horen in de darm te leven maar kunnen vanuit de anus via de huid in de urinebuis terecht komen. Verkeerd afvegen (van achter naar voren), geslachtsgemeenschap (niet gelijk schoonmaken), kunnen oorzaken zijn van een blaasontsteking. Vooral bij de vrouw (de urinebuis is korter) komt de bacterie makkelijker in de blaas.

Symptomen zijn onder andere vaak aandrang om te plassen waarbij er maar weinig urine geloosd wordt, het plassen is pijnlijk en de urine kan er raar uitzien of een andere geur hebben. Meestal wordt er een kuurtje met antibiotica voorgeschreven. Maar je kunt ook eerst proberen om je blaasontsteking met natuurlijke middelen onder de knie te krijgen. Als onderstaande tips niet meer helpen moet je wel aan de antibiotica. Helaas kan zo’n kuurtje behoorlijk de goede darmbacteriën in de darmen verstoren. Waardoor je met zo’n kuur misschien al bezig bent om de volgende blaasontsteking voor te bereiden. Maar dat even als aanvullende informatie.

Wat kun je zelf doen aan een blaasontsteking

Blaasontsteking en d-mannose

D-mannose is een suiker en hecht zich aan de schadelijke  E-coli bacteriën. Zodra het in de blaas terecht komt zorgt het ervoor dat de E-coli bacterie zich hecht waarna het via de urine wordt uitgescheiden uit het lichaam.

Blaasontsteking en beredruif

Beredruif is bij uitstek geschikt om beginnende blaasontstekingen snel en effectief te bestrijden. Beredruif heeft een verzachtende en versterkende werking. Maak een thee van de bladeren, alleen is deze niet lekker dus je kunt ze mengen met andere kruiden zoals pepermunt, kamille, guldenroede of jeneverbes.

Beredruif mag je niet gebruiken tijdens je zwangerschap en lactatieperiode! Niet aan kinderen onder de 12 jaar, niet bij medicatie voor astma en hartritmestoornissen, diuretica en nierinsufficiëntie. En beredruif mag niet met vitamine C worden gebruikt en ook niet langer gebruiken dan een week. Maar heb je na een paar dagen zelfmedicatie nog geen resultaat dan is het dringende advies toch de huisarts!

Blaasontsteking en cranberry

Cranberry is een van de bekendste huismiddeltjes tegen blaasontsteking. Jammer genoeg werkt het in het de meeste gevallen niet goed genoeg om de ontsteking weg te krijgen. Maar kan prima gebruikt worden als onderhoudsmiddel.

Blaasontsteking en water

Het is vooral erg belangrijk om veel te drinken, liefst ruim twee liter per dag. Hierdoor wordt er meer urine aangemaakt, ga je meer plassen en worden de bacteriën naar buiten gespoeld. Plas de blaas altijd wel goed leeg. Geadviseerd wordt te plassen na het vrijen, hiermee worden bacteriën weggespoeld die rond en in de urinebuis zijn gekomen.

Blaasontsteking en Vitamine C

Neem extra vitamine C (niet in je prille zwangerschap) om je immuunsysteem te ondersteunen.

Blaasontsteking en voeding

Gezonde voeding voedt het immuunsysteem positief zodat het zich kan wapenen tegen de binnen gekomen bacteriën. Gezonde voeding komt niet uit een pakje of een zakje en zit ook niet voorgesneden in een plastic zak. Gezonde voeding heeft alle kleuren van de regenboog, en het zijn voornamelijk groenten. Maar ook noten, zaden, vis, eieren en eiwitten.

Wanneer naar de huisarts

Als de klachten niet binnen een aantal dagen afnemen is het verstandig om langs de huisarts te gaan en je urine te laten nakijken. Een antibiotica kuur zal volgen, maar beter dat dan een ontsteking aan je nieren.

Helaas kan zo’n kuurtje wel de darmbacterie E-coli en nog veel meer goede darmbacteriën verstoren. Het immuunsysteem in je darmen wordt er ook door verstoord, waardoor je met zo’n kuur misschien al bezig bent om de volgende blaasontsteking voor te bereiden. Ondersteun de antibiotica kuur dan ook met een goed probioticum om de schade te beperken.

Het gaat maar niet over!

Blijft je blaasontsteking ondanks het toepassen van bovenstaande tips toch telkens terugkeren, dan is het goed om eerst je vaginale flora op orde te brengen.  Hoe je dat doet vertel ik je in een consult.

De volgende stap is om te kijken naar je darmflora, want het hebben van een gezonde darmflora is ontzettend belangrijk.  Gezonde darmen en een gezonde darmflora dragen bij aan het voorkomen van een blaasontsteking. Goede darmbacteriën en een gezonde darm zijn als het ware een natuurlijk beschermingsmechanisme die in staat zijn om ontstekingsreacties af te remmen.

Omdat blaasontsteking vaak gepaard gaat met een overgroei van slechte bacteriën, is het van belang om de darmen in optimale gezondheid te brengen en te houden.  Om te weten te komen wat de kwaliteit is van de darmen, kun je daar eenvoudig een ontlastingsonderzoek naar doen. In het volgende blog kun je lezen hoe dat in zijn werk gaat; darmflora- ontlastingsonderzoek basis.

Wil je ook geholpen worden om van je blaasontsteking af te komen; en wil je je blaasontsteking op een natuurlijke manier behandelen?