Buikpijn bij kinderen behandelen

Buikpijn; wacht je dan af tot het over gaat, of ga je zelf tot actie over en laat je buikpijn bij kinderen behandelen!buikpijn bij kinderen behandelen

Want je kindje heeft al een tijdje buikpijn, je bent al bij de huisarts geweest en die kan niets vinden. Maar je ziet aan je kind dat er iets niet klopt. Het is een beetje hangerig, eet niet goed, is moe en kan ondanks dat het hartstikke moe is niet goed slapen.
Wat doe je dan?
Wacht je dan af tot het over gaat, of ga je zelf tot actie over en laat je de buikpijn bij kinderen behandelen!

Buikpijn en de voeding

Kinderen kunnen behoorlijk buikpijn krijgen als ze bepaalde voeding niet goed kunnen verdragen.
Een goed voorbeeld daarvan is gluten die in de haver, gerst, tarwe, kamult en spelt zit.
Maar ook een veel gehoorde klacht is ze melk niet goed kunnen verdragen, lactose vrije melk- of melkproducten is dan een goede optie.

Gluten beschadigen de darmwand en daar kan je kindje behoorlijk last en buikpijn van krijgen, gelukkig kan je tegenwoordig ook heel veel darmflora- ontlastingsonderzoek glutenintolerantie glutenvrije producten kopen. Je kunt het een tijdje proberen om de gluten weg te laten en ga eens kijken hoe je kindje daar op reageert.

Wil je precies weten of je kindje gluten echt niet goed kan verdragen, dan kun je daar de darmflora – ontlastingsonderzoek glutenintolerantie voor aanvragen. Deze test laat zien of je wel of niet tegen gluten kan.

Je kunt ook een tijdje de gluten weglaten uit het voedingspatroon en eens kijken hoe het gaat.

Buikpijn en parasieten

Want misschien heeft jouw kindje wel een parasiet opgelopen.
Tegenwoordig gaan de kinderen al op vroege leeftijd naar een kinderdagverblijf – crèche – of oppasmoeder waar ze al vroeg in contact komen met andere kinderen. Heel goed voor de ontwikkeling en weerstand natuurlijk, maar soms heeft het kind wat meer tijd nodig om zijn weerstand op te bouwen. Dan kan het allemaal wat te vroeg komen.darmflora- ontlastingsonderzoek parasieten

Met als gevolg dat ze vatbaarder zijn zoals we weleens zeggen “alles wat voorbij komt” en dat kan ook een vervelende parasiet zijn. En die kan voor behoorlijke buikpijn zorgen!

Maar hoe weet je nu of het parasiet is, misschien is het wel wat anders!

Tuurlijk, dat is ook zo, niet iedereen draagt een vervelende parasiet bij zich. Maar als de ontlasting heel erg stinkt en vaak brijig is dan kan de boosdoener best een parasiet zijn.

Gelukkig kun je tegenwoordig dit heel gemakkelijk laten testen, dit kan met een darmflora- ontlastingsonderzoek parasieten test

Een ontlastingsonderzoek kun je prima thuis doen, je bestelt de test in de webshop en enige dagen later krijg je het afnamemateriaal en verzendenveloppe thuis gestuurd. Het enige wat je zelf hoeft te doen is thuis een potje ontlasting te vullen van je kindje en op te sturen naar het laboratorium RP Vitamino. Ongeveer 2 weken laten ontvang je de uitslag per e-mail.

Hoe weet je hoe ontlasting eruit hoort te zien

Kijk ook eens naar hoe ontlasting er eigenlijk uit hoort te zien, dan kun je alvast kijken of je iets afwijkend ziet. Het is soms wat lastiger te zien met de toiletten van tegenwoordig, want alles is zo verdwenen.  Als je niet zeker weet of de ontlasting van je kindje normaal is, lees dan het volgende blog: wat je nog niet wist of je ontlasting

Probiotica bij buikpijn

Probiotica bestaan uit lichaamseigen darmbacteriën die in onze darmen thuishoren. Je kunt daar door allerlei redenen een tekort aan hebben, en dat kan allerlei klachten veroorzaken, zo ook buikpijn. Dus ook een behandeling met een probiotica kan uitkomst bieden!

Wil je ook dat je kindje weer zonder buikpijn is; aarzel niet en maak een afspraak zodat we oorzaak van de buikpijn kunnen achterhalen en de buikpijn kunnen behandelen.