Buikpijn bij kinderen behandelen

Buikpijn; wacht je dan af tot het over gaat, of ga je zelf tot actie over en laat je buikpijn bij kinderen behandelen! buikpijn bij kinderen behandelen

Want je kindje heeft al een tijdje buikpijn, je bent al bij de huisarts geweest en die kan niets vinden. Maar je ziet aan je kind dat er iets niet klopt. Het is een beetje hangerig, eet niet goed, is moe en kan ondanks dat het hartstikke moe is niet goed slapen.
Wat doe je dan?
Wacht je dan af tot het over gaat, of ga je zelf tot actie over en laat je de buikpijn bij kinderen behandelen!

Buikpijn en de voeding
Kinderen kunnen behoorlijk buikpijn krijgen als ze bepaalde voeding niet goed kunnen verdragen.
Een goed voorbeeld daarvan is gluten die in de haver, gerst, tarwe, kamult en spelt zit. Gluten beschadigen de darmwand en daar kan je kindje behoorlijk last en buikpijn van krijgen.

Wil je precies weten of je kindje tegen bepaalde voedingsmiddelen kan dan raad ik je aan om de test voedingsintoleranties te doen, dan wordt duidelijk waar je kindje wel of niet goed op reageert.

Je kunt ook een tijdje de gluten weglaten uit het voedingspatroon en eens kijken hoe het gaat.

Buikpijn en parasieten
Want misschien heeft jouw kindje wel een parasiet opgelopen.
Tegenwoordig gaan de kinderen al op vroege leeftijd naar een kinderdagverblijf – crèche – of oppasmoeder waar ze al vroeg in contact komen met andere kinderen. Heel goed voor de ontwikkeling en weerstand natuurlijk, maar soms heeft het kind wat meer tijd nodig om zijn weerstand op te bouwen. Dan kan het allemaal wat te vroeg komen.

Met als gevolg dat ze vatbaarder zijn zoals we weleens zeggen “alles wat voorbij komt” en dat kan ook een vervelende parasiet zijn. En die kan voor behoorlijke buikpijn zorgen!

Maar hoe weet je nu of het parasiet is, misschien is het wel wat anders!

Tuurlijk, dat is ook zo, niet iedereen draagt een vervelende parasiet bij zich. Maar we kijken natuurlijk niet alleen naar de aanwezigheid van een parasiet, maar ook wat het kind eet, hoe het kind slaapt, gebruikt het bepaalde voedingsmiddelen waar het wellicht op reageert, is het vaak ziek of hangerig?

We hebben ook de mogelijkheid om middels een ontlastingsonderzoek te kijken hoe de kwaliteit van zijn/haar darmen is.
Een ontlastingsonderzoek kun je prima thuis doen, het enige wat je hoeft te doen is thuis een potje ontlasting te vullen van je kindje en op te sturen naar het laboratorium RP Vitamino
Als je daar meer over wilt weten, lees dan eens het volgende blog darmflora- ontlastingsonderzoek basis

Je kunt een ontlastingsonderzoek ook eenvoudig in de webshop bestellen, je krijgt ‘m thuis opgestuurd en later krijg je de uitslag per mail toegestuurd.

Wist je trouwens dat de weerstand voor 80% uit de darmen vandaan komt. Het is dus ontzettend belangrijk om gezonde en optimaal werkende darmen te hebben. Gezonde darmen betekenen dus een goede groei, een gezond kindje. En als je weet wat de kwaliteit van de darmen is, weet je ook of de darm voldoende weerstand kan bieden tegen bijvoorbeeld bacteriën en parasieten. Zodoende weet je ook dat je de darmklachten moet behandelen met een op het kind afgestemd behandelplan.

Hoe weet je hoe ontlasting eruit hoort te zien
Kijk ook eens naar hoe ontlasting er eigenlijk uit hoort te zien, dan kun je alvast kijken of je iets afwijkend ziet. Het is soms wat lastiger te zien met de toiletten van tegenwoordig, want alles is zo verdwenen.

Wikkels; een natuurlijke manier voor het behandelen van buikpijn

Wikkels en kompressen zijn al een eeuwenoud middel om klachten en kwaaltjes te verzachten. Het is een heerlijke en zachte manier om thuis je kindje te laten voelen en beleven wat voor kracht de natuur heeft. Een wikkel is een doek die je om de buik van het kindje legt, een kompres kan warm/koud zijn, maar ook van bijenwas met een etherische olie van kamille.

Deze bijenwas wikkel met een etherische olie van kamille, heeft de eigenschap dat het rust brengt in het buikgebied van het kindje, en op deze manier werk je aan de buikpijn bij kinderen behandelen. Dus als je kindje buikpijn heeft kun je deze thuis zo mooi toepassen, gewoon thuis op de bank en in zijn/haar eigen bedje.

Wil je meer weten hoe je kwaaltjes en klachten op een natuurlijke manier kunt behandelen, houd dan de agenda in de gaten voor een Workshop Wikkelen. In het voorjaar van 2018 wordt deze weer gegeven!

Wil je ook dat je kindje weer zonder buikpijn is; aarzel niet en laat de buikpijn bij kinderen behandelen!