Cellulite

Cellulite ook wel sinaasappelhuid genoemd is een verkleving van het onderhuidse bindweefselstructuur, we zien dat de huid en het onderhuids bindweefsel bobbelig wordt en er kunnen putjes ontstaan.

Wat is cellulite

Cellulite ook wel sinaasappelhuid genoemd is een verkleving van het onderhuidse bindweefselstructuur, we zien dat de huid en het onderhuids bindweefsel bobbelig wordt en er kunnen putjes ontstaan.

Vooral bij vrouwen:

Vooral vrouwen krijgen cellulite (sinaasappelhuid) op de billen, dijen en onderbuik. Infectie ziekten, afvalstoffen en een overmatige productie van het hormoon oestrogeen blijken de grootste boosdoeners te zijn bij het ontstaan van cellulite (sinaasappelhuid).

Het is dan ook een fabeltje dat het alleen maar voorkomt bij wat dikkere vrouwen, want ook slanke vrouwen kunnen het krijgen en dat kan ook al op jonge leeftijd beginnen. Cellulite wordt dus niet veroorzaakt door overgewicht, maar de uiting kan er wel door worden versterkt.

Wist je dat allerlei stoffen in ons dagelijks gebruik ook het hormoon oestrogeen kan verstoren.
Dat noemen ze fyto-oestrogen, ze lijken op ons eigen hormoon maar ze hebben een verstorende werking, ook op de andere hormonen in ons lichaam.  Wil je er meer over weten, lees dan het artikel “je hormonen weer in balans brengen“ op deze website.  Want als je de hormonen weer op orde hebt, heb je ook minder kans op cellulite.

Waarom gaat cellulite dan zo moeilijk weg:

De reden dat de cellulite zo moeilijk weg te krijgen is heeft zijn oorsprong in het onderhuidse vetweefsel. De vetcellen zijn namelijk toegenomen in het onderhuidse vetweefsel. We zien dat terug in bobbels en putjes die gevormd worden door de verkleefde vetcellen. De bloedcirculatie is bij cellulite verslechtert en het vocht kan niet meer goed afgevoerd worden.

Doordat de onderhuidse celclusters langzaam gaan verharden, wordt het steeds moeilijker om de afvalstoffen kwijt te raken, die zitten nu als het ware opgesloten in deze celclusters.  Normaal gesproken worden afvalstoffen afgevoerd, maar blijven nu achter in de onderhuidse celclusters en vormen samen met vet en vocht bobbels en putjes die we herkennen als de sinaasappelhuid.

Cellulite en een gezonde darmflora

Heb je cellulite dan is het zeker verstandig om te kijken naar je darmflora. Het hebben van een gezonde darmflora is ontzettend belangrijk.  Gezonde darmen en een gezonde darmflora dragen bij aan het slagen van een goede behandeling. De goede darmbacteriën zorgen voor een natuurlijk beschermingsmechanisme die in staat zijn om ontstekingsreacties af te remmen.  Afvalstoffen worden zodoende niet meer opgeslagen in het onderhuids vetweefsel, maar worden uitgescheiden door het lichaam. Om te weten te komen wat de kwaliteit is van de darmen, kun je daar eenvoudig een ontlastingonderzoek naar doen. In het volgende blog kun je lezen hoe dat in zijn werk gaat; darmflora- ontlastingsonderzoek basis.

Beste behandeling tegen cellulite

Helaas is er niet één beste behandeling tegen cellulite. Meerdere factoren spelen mee zoals voeding – beweging – gezonde darmflora – hormonen – lifestyle – gezonde lever om te kunnen ontgiften.

Om een beste behandeling tegen cellulite te willen doen zal je moeten gaan kijken naar al deze factoren. Waarom heeft het lichaam de afvalstoffen weg gezet in de vetcellen? Er is dus niet één oorzaak aan te wijzen voor je cellulite en ook niet één behandeling. Bij een ieder zal deze behandeling anders zijn.

Wat we wel vaak zien is dat een combinatie van behandeling zoals bindweefselmassage – voeding – lifestyle – hormonen in balans – gezonde darmflora een positief effect hebben op de cellulite.

Wil je ook geholpen worden om van je cellulite af te komen