Selecteer een pagina

Darmflora en de mentale gezondheid

Onze darmbacteriën (het microbioom) communiceren met onze hersenen!

En zijn het brein in je buik ! 

Darmflora en het brein in je buik 

Onze darmbacteriën (het microbioom) communiceren met onze hersenen, ze zijn het brein in je buik! 

Een verstoord evenwicht in onze darmflora kunnen verstoringen geven op hersenniveau. Onze darmbacteriën zijn belangrijke leveranciers van neuro-actieve stoffen die de werking van onze hersenen en het zenuwstelsel beïnvloeden, ze zijn dus in staat via je buik je hoofd te beïnvloeden! 

Want goede darmbacteriën de zogenaamde pre- en probiotica hebben een remmende werking op de stressrespons, voorkomen de aanmaak van te veel cortisol, verbeteren het geheugen en verminderen depressie, angst en andere psychische klachten.

Wat men al langer wist, is dat onze darmen dus communiceren met onze hersenen!

 

 

Ze noemen dat ook wel de darm-hersen connectie of de microbioom-darm-hersen-as, of te wel het Brein in je buik 

 

 

Darmflora en de invloed op stress

Goede bacteriën in je darmen hebben dus een belangrijke invloed op het temperen van de stress in het hoofd.  Ze zorgen ervoor dat stress gereduceerd kan worden zodat de aanmaak van neurotransmitters en hormonen niet uit balans raken. 

Een mooie test om te kijken of je neurotransmitters en dus jij in balans bent is het Neuro4profiel rapport. Je bestelt deze via de webshop van Praktijk de Waterlely

Bij een verminderde juiste samenstelling van het microbioom wordt het dus als lastiger om met stress om te gaan, omdat de darmbacteriën ervoor zorgen dat de stress respons gereguleerd wordt en dat je niet van een beetje stress al negatieve gedachtes gaat krijgen, of je slaappatroon er door verstoort.  Het is dus een soort van regelmechanisme waardoor je flexibeler bent, je kunt gewoonweg meer hebben.

 

 

Darmflora en de hersenontwikkeling

Wist je dat in onze eerste levensjaren de hele samenstelling van je darmflora wordt gevormd. Je begrijpt dat hoe meer verschillende soorten bacterie stammen er zijn hoe beter je bestand bent tegen ziekteverwekkers. 

Dat is belangrijk voor je weerstand maar zeker ook voor de hersen ontwikkeling, voor je brein!  Want hoe beter de hersenontwikkeling is des te beter ben je ook in het ontwikkelen van sociaal emotioneel gedrag, geheugen en mentale functies.  We zien vaak dat de diversiteit van de darmflora in de eerste levensjaren verstoord is geraakt  door het gebruik van antibiotica, flesvoeding en blootstelling van stress.

Een uit balans geraakt darmflora (door stress; antibiotica; flesvoeding) heeft een enorme impact op het immuunsysteem. Je ziet vaak bij kleine kindertjes waarvan de darmflora niet op orde is dat ze een verminderde weerstand hebben.  Vaak verkouden, een allergie, loopoor, astma op jonge leeftijd; het  heeft allemaal te maken met een niet goed functionerende darmfunctie.

 

 

Darmflora en de mentale gezondheid – goede voeding

Gelukkig kunnen we tegenwoordig veel aan de kwaliteit van de darmflora doen.
Naast pre- en probiotica is voeding een belangrijk medicijn!

Welke voeding is dan belangrijk:

  • vezels uit groenten en fruit (havermout – peulvruchten – noten – zaden)
  • gefermenteerde voedingsmiddelen (yoghurt – kefir – zuurkool)
  • prebiotische voedingsmiddelen (aardpeer – artisjok – knoflook – bieslook – prei – ui – asperges – schorseneren – wortels)
  • Omega 3 vetzuren (vette vis, roomboter, noten – zaden – olijfolie)

 

 

Darmflora en ontlastingsonderzoek

Wil je weten hoe het is met jouw darmflora? We kunnen tegenwoordig veel belangrijke gegevens halen uit je ontlasting. Een onderzoek darmflora – ontlastingsonderzoek laat duidelijk zien of de diversiteit aan bacteriën wel voldoende is. Welke soorten bacteriën er in je darmen allemaal aanwezig zijn. Of er ontstekingsreacties zijn, is er een candida, een parasiet. En in  hoeverre is jouw lichaam nog in staat is om de juiste neurotransmitters aan te maken voor een goede mentale gezondheid.

 


Beweging en je darmflora

Je darmen zijn er dol op – bewegen !

Met bewegen krijgen ze voldoende zuurstof binnen en gaat het allemaal wat gemakkelijker. Nu hoef je echt geen sportman – of sportvrouw te worden, maar regelmatig een beetje beweging is voor je hele lichaam een weldaad. Je spieren krijgen meer zuurstof, je bloed kan gemakkelijker door je lijf stromen en je voelt je er zelfs beter en fitter door.

Je darmflora en mentale gezondheid gaan vooruit, elke dag een half uur bewegen zou voor iedereen goed zijn. Beweeg je nu niet zo veel, of ben je geen type voor de sportschool? Geen nood, met fietsen en wandelen kom je ook al een heel eind!

 


Wil je ook dat jouw darmen GEZOND worden zodat je mentale gezondheid verbetert?