Blauwe bes

De blauwe bes is een kleine vrucht, maar speelt wel een grote rol in onze gezondheid.
De blauwe bes is niet alleen lekker maar is vooral ook heel gezond.

Waarom is de blauwe bes dan zo gezond

De blauwe bes zit boordevol stoffen (antioxidanten) die ons beschermen tegen toxische stoffen. De blauwe is rijk aan anthocyaninen wat een soort pigment is van de vrucht. Het is een bescherming van de plant tegen de straling van de zon. De blauwe bes maakt dus een stof aan die zichzelf beschermt tegen de straling van de zon.
En deze beschermende stof noemen we anthocyaninen, je vindt ze ook in rode- en blauwe druiven, rode kool en aubergine.

Beschermende werking

De blauwe bes heeft dus van zichzelf een beschermende werking, en als je dus blauwe bessen eet, komen deze beschermende stoffen ook je lichaam binnen en dat kunnen we best wel gebruiken. Want de blauwe bes heeft dus het vermogen om je lever, de ogen en je hersenen te beschermen! De anti-oxidanten die tevens ook nog eens voorkomen beschermen ons tegen ontstekingen. Ontstekingen die niet direct aan de huid zichtbaar zijn, maar de zogenaamde laaggradige ontstekingen die sluimeren in je lichaam, ook daar is de blauwe bes een uitstekende ontstekingsremmer voor.

De blauwe bes en onze bloedvaten

De antioxidanten in de blauwe bes hebben ook nog eens een beschermende werking op je bloedvatenstelsel, ze verbeteren de doorbloeding en reguleren beter de bloeddruk.

Bloedvaten die met het stijgen van de jaren beschadigt kunnen raken, maar ook een te hoge bloedsuikerspiegel, alcohol, roken, een verminderde darmfunctie kunnen onze bloedvaten beschadigen.  Bloedvaten moeten soepel en glad zijn om onze bloeddruk op peil te houden, worden ze stijf en minder flexibel dan kan er aan de binnenkant van ons vaatstelstel plaque vorming ontstaan. Vitamine K2 heeft daar ook een enorme invloed op, wat weer verband houdt met een goede samenstelling van onze darmflora.

De blauwe bes en diabetes

Het eten van blauwe bessen wordt ook wel het nieuwe diabetes medicijn  genoemd. Want blauwe bessen hebben de eigenschap om de bloedsuikerspiegel te verlagen en de opname te verbeteren van glucose door de spiercellen. Tevens hebben ze ook een beschermende werking van de hoge bloedsuikerspiegel.

De blauwe bes en je geheugen

Ook je hersenen zijn blij met het eten van de blauwe bes. De stoffen die in de blauwe bes zitten, beschermen je hersencellen en kunnen schade aan de neuronen zelfs omkeren. Recente studies hebben uitgewezen dat de extracten van blauwe bessen de hersencellen beschermen tegen de toxische effecten van amyloid-bèta, een eiwit die veel voorkomt bij de ziekte van Alzheimer.