De heilzame werking van knoflook

De geschiedenis van knoflook:

Knoflook werd al gebruikt in het oude Egypte, waar het door de arbeiders werd gebruikt omdat men geloofde dat het bijdroeg aan kracht en productiviteit. In het oude Griekenland kregen soldaten knoflook te eten om hen meer moed te geven. En tijdens de eerste olympische spelen werd het geconsumeerd door atleten om de prestaties te verbeteren. In China werd het gebruikt als conserveermiddel en maakte het deel uit van de dagelijkse voeding met rauw vlees. Ook bleek het goed te werken tegen diarree en worminfecties en men geloofde heilig dat het goed was tegen depressies.

Knoflook en cholesterol:

De werkzame- en heilzame stof in knoflook is allicine. Allicine draagt bij bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Het zorgt voor afname van het slechte LDL-cholesterol en draagt bij tot een toename van het gunstige HDL-cholesterol. Zo zorgt het ervoor dat er een gezonde bloedsomloop gaat plaatsvinden, met name door de bloeddruk te verlagen en de bloedvaten te verwijden.

Knoflook en hoge bloeddruk:

Het zorgt voor een algehele en gezonde bloedsomloop. Knoflook heeft een vaatverwijdende werking wat ertoe bijdraagt dat het de bloeddruk verlaagt.

Knoflook en de luchtwegen:

Onze luchtwegen kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, knoflook kan helpen bij het voorkomen van een verkoudheid. Maar ruimt ook (in zekere mate) bacteriën, virussen, schimmels en parasieten op die in de longen infecties (kunnen) veroorzaken. Het gebruik van knoflook versnelt het genezingsproces en vermindert zo de ernst van de eerste symptomen.

Knoflook en onze weerstand:

Knoflook activeert en stimuleert ons natuurlijk afweermechanisme. Het zorgt ervoor dat de enzymen van ziekmakende bacteriën, virussen en schimmels niet of nauwelijks kans hebben om zich verder te vermenigvuldigen.

Knoflook en onze lever:

Knoflook is rijk aan unieke zwavelhoudende verbindingen. En dat zijn nou net de stoffen waarop de lever goed kan functioneren. Ze zorgen ervoor dat schadelijke stoffen (toxines) beter worden afgebroken en uitgescheiden. Bovendien beschermen ze het lichaam tegen toxische stoffen.

Knoflook wanneer niet:

Wees voorzichtig met het gebruik van een knoflook extract vlak voor en vlak na een operatie. Een knoflook extract kan namelijk de bloedstolling vertragen. Ook moet aandacht worden besteed aan personen die cholesterolverlagers gebruiken en ACE remmers gebruiken. Het gebruik van een teentje knoflook in een gerecht kan geen kwaad, maar hoge doseringen van een knoflook extract worden dan afgeraden.

Om je weerstand te verhogen en je immuunsysteem te versterken kun je zelf al heel wat met knoflook doen.