Haaruitval, ouderdom of hormonale disbalans?

Haaruitval is dat ouderdom of een hormonale disbalans? Veel vrouwen hebben last van haarverlies. In of na de overgang komt het vaak voor. Maar soms ook al eerder. Wat zijn de oorzaken? En nog veel belangrijker; wat kun je daar aan doen?

Haaruitval, ouderdom of een hormonale disbalans?

Een volle bos glanzend haar wie wil dat niet? Helaas zien we om ons heen dat er steeds meer vrouwen kampen met haar problemen.  Onbegrepen haaruitval, eerst een volle bos haar hebben en op latere leeftijd is daar nog maar de helft van over! En dan niet echt op latere leeftijd, maar al voor je 60e levensjaar.

Hoe kan dat?

Was je dan met een verkeerde shampoo?

Nee, de shampoo heeft daar niets mee te maken. Behalve dat shampoo die het meest schuimt het minst goed is voor je haar. Dus des te minder het schuimt, des te beter voor je haar.

 

Hoe groeien haren

Om te begrijpen hoe een haar groeit gaan we naar de levenscyclus van het haar kijken. Een haar die groeit wordt gevoed vanuit binnenuit. Het zijn vooral vitaminen en mineralen en vetzuren die een gezonde bos en glanzend haar bezorgen.

Ons haar heeft naast voldoende vitamines en mineralen ook zuurstof nodig om te kunnen groeien, en dan bedoelen we niet zuurstof van buiten (ook wel een beetje) maar vooral zuurstof van binnenuit. Vanuit je cellen en je mitochondriën die ook weer zuurstof en voedingsstoffen nodig hebben om te kunnen delen.

Vervolgens heeft je haar ook voldoende eiwitten nodig om te kunnen groeien. Heb je een slechte eiwitvertering, wat je weer merkt aan stinkende winden als je eieren eet, dan beperk je je groei van je haar. Veel mensen gebruiken een maagzuurremmer, nou dan weet je zeker dat je eiwitvertering er niet op vooruit gaat.

De glans van ons haar wordt voornamelijk gevoed door cysteïne, dat is een stof die we vooral vinden in voeding. Van gezond eten word je haar dus glanzend van! Hoe mooi is dat.

Heb je dof haar, is het broos met veel gespleten punten dan kun je denken aan een slechte vertering die plaats vindt in je darmen. Je darmen zijn nu eenmaal dé plaats waar mineralen en vitaminen worden gemaakt.

 

Haaruitval en medicatie

Gebruik je medicatie (ook de anticonceptiepil) dan weet je dat er op den duur een tekort ontstaat aan vitamines. Medicatie is namelijk een grootverbruiker van vitamines. Lees er alles over in de volgende blog: medicijngebruik leidt vaak tot voedingstekorten. 

Haaruitval, ouderdom of een hormonale disbalans

De juiste vitamine en mineralen

Ons haar groeit onder invloed van de juiste mineralen en vitaminen, maar ook onder invloed van onze hormonen. Je hebt het vast wel eens gemerkt dat als je zwanger bent je een mooie en volle bos haar hebt. Ben je eenmaal bevallen, dan is niet alleen je kindje eruit, maar je verliest ook veel van je haren. Dit komt omdat onder invloed van je hormonen in de zwangerschap onder invloed je haren langer worden vastgehouden.

 

 

Haaruitval en de overgang

Ben je in de overgang of er al een tijdje uit dan zul je waarschijnlijk ook een verschil bemerken in je haardos. Sommige vrouwen zien dat het haar dunner wordt, en dat zijn dan niet de haren zelf. Maar het is wel de totale hoeveelheid haar. Als je in de overgang bent of eruit dan verandert de verhouding oestrogeen en progesteron. Deze hormonen hebben een grote invloed op de hoeveelheid haren die je hebt. Lees er verder over in de volgende blog: je hormonen weer in balans brengen. 

 

Haaruitval en stress

Ook stress kan ervoor zorgen dat je haar tijdelijk meer uitvalt, of even niet meer wilt groeien. Ervaar je veel stress dan kan het zo maar zijn dat je wakker wordt met plukken haar op je kussen. Naar mate de stress minder wordt zien we ook dat de haarbos weer terugkomt. Lees ook de blog  wat stress met je doet, en kom meer te weten hoe we beter met stress kunnen omgaan.

 

Haaruitval en je lever

Wat heeft je lever nu te maken met je haarbos? Nou alles!
Je lever is het orgaan wat ontgift, detoxificeert. Alle hormonen zoals testosteron, oestrogeen en progesteron worden door de lever afgebroken. Werkt je lever niet goed dan kunnen deze hormonen niet goed worden afgebroken en bezetten de receptoren waar nieuwe haren moeten groeien. Heel erg belangrijk dus om je lever goed te blijven ontgiften. Je hebt er zelfs speciale voeding voor om je lever te ondersteunen. Welke voeding dat is lees je in de volgende blog: 10 tips om je lever te reinigen met voeding. 

 

Haaruitval en je menstruatie

Zoals je al eerder hebt gelezen zijn je hormonen belangrijk voor de groei van je haren. Je kunt dan ook bedenken dat als je menstruele klachten hebt zoals PMS of PCOS (wat allemaal met hormonen te maken heeft) je hormonen je haargroei flink in de weg kunnen zitten. Ook fertiliteitsproblemen hebben te maken met hormonen en hebben ook weer invloed op je haargroei.

 

Haaruitval en je schildklier

Je schildklier is een heel klein orgaan maar met grote eigenschappen. Het is als het ware je interne thermostaat. Het zorgt voor je stofwisseling, heb je moeite met afvallen? Dan werkt je schildklier misschien wel te traag? Crash diëten hebben daar een slechte invloed op, evenals het gebruik van speciale capsules waarin een zwangerschapshormoon zit. Je zult er in het begin vast wel wat gewicht mee verliezen, maar bedenk dat je schildklier hier niet blij mee is. En zal reageren met andere processen die verstoord kunnen raken.

 

Haaruitval en je darmen

Je darmflora is een belangrijk orgaan om alle afvalstoffen tegen te houden. Een belangrijke barrière. Het maakt en neemt op belangrijke vitamines en mineralen die onmisbaar zijn voor een gezonde haarbos. Heb je problemen met je darmen, heb je vaak last van buikpijn, obstipatie of diarree dan lijkt het wel of je darmflora niet op orde is. Lees er meer over in de volgende blogs:  alle typen darmklachten; en gezonde darmen.

 

Haaruitval en je bijnieren

En dan tot slot hebben ook je bijnieren met de vorming en aanmaak van je haren te maken. Hoe vreemd dit ook klinkt, maar ook je bijnieren maken weer belangrijke hormonen aan die we al eerder hebben besproken. Een belangrijke speler is cortisol, daar heb je vast wel eens van gehoord. Is er veel stress in je lichaam of geest dan is cortisol de eerste die wordt aangesproken. Is dat niet genoeg voorradig dan zal je lichaam dat ergens anders gaan halen. Progesteron wordt opgeofferd om er cortisol van te kunnen maken. Maar progesteron hebben we ook nodig om hormonen van te kunnen maken, om zwanger te kunnen worden….

Zo zie je dat alles weer met elkaar in verbinding staat.

 

Natuurlijk wil je zelf aan de slag om weer een gezonde haarbos te krijgen, want alles wat je zelf kunt doen is mooi meegenomen.

 

Wat kun je zelf doen:

  • Drink voldoende water – thee
  • Beperkt het gebruik van koffie – alcohol
  • Rook niet
  • Beperk snelle koolhydraten
  • Eet voldoende groenten (500 gram per dag)
  • Beperk stress
  • Vermijd BPA – hormoonverstoorders – lees ook de blog: je hormonen weer in balans brengen 

 

Wat eet je vooral:

  • Eieren
  • Fruit (maximaal 2 stuks per dag)
  • Zaden, noten, pitten, visolie, teunisbloem- en walnootolie
  • Knoflook, avocado, wortelen, perzik
  • Zeewier, zee-alg, vette vissoorten
  • Haver, quinoa, boekweit, gierst, teff
  • Heermoes, brandnetel, bamboe

 

 

Welke shampoo kun je gebruiken

 

Zoals je hebt gelezen zijn je haren een afspiegeling van je gezondheid wat veel te maken heeft met je hormonale balans en het kunnen afbreken van bepaalde hormonen. In dit artikel heb je al een aantal oplossingen kunnen vinden.

Ben je er zelf mee aan de gang gegaan maar is het niet gelukt. Ik help je er graag bij om jouw haar problemen op te lossen. Maak gerust een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat jouw haar problemen verdwijnen.