Selecteer een pagina

Het belang van water drinken!

Tips van Praktijk de Waterlely. In deze blog geven we je tips over het belang van water drinken. Water of vocht is belangrijk om je lichaam gezond en vitaal te houden. We hopen van harte dat je een onvergetelijke vakantie tegemoet gaat, maar… helaas betekent een vakantie soms ook diaree, hoofdpijn of misselijkhied. Wat water hiermee te maken heeft lees je in deze blog!

Ze zeggen wel eens, water is van levensbelang

Dat is natuurlijk ook zo, want water hebben we nodig om onze natuur te laten groeien, om onze dieren te kunnen voeden, maar natuurlijk ook voor ons zelf.

Want zonder water zouden we uitdrogen en kan ons lichaam niet meer functioneren.

Hoofdpijn

Ons lichaam bestaat voor zo’n 70% uit water, waarvan het grootste gedeelte zich in onze cellen bevindt. Onze longen omvat het meeste water, daarna onze hersenen.

Je kunt je dan ook bedenken dat je hoofdpijn krijgt als je niet genoeg water drinkt. Zeker na een nacht slaap hebben je hersenen niet de aanvoer van vocht gekregen en willen hun afvalstoffen kwijt.

Als je wakker wordt met een duizelig of wattig gevoel in je hoofd drink dan gerust eerst een paar glazen water voordat je aan de dag gaat beginnen.

Gaat de hoofdpijn na het drinken van een paar glazen water niet over? Magnesium helpt je om de hoofdpijn de baas te worden! Je kunt het innemen via een drankje of je kunt juist een lekker voetenbadje nemen met magnesium erin. Lees hier alles over magnesium en het gebruik ervan. 

Er zijn ook situaties waarbij je meer vocht verliest, bijvoorbeeld als je lang in de zon hebt gezeten, je flink hebt gesport waarbij je veel hebt gezweet.Maar wist je dat alcohol en koffie ook vocht onttrekt aan je lichaam. Drink je veel koffie en alchohol wees er dan op bedacht dat je meer water moet drinken om je vochtgehalte op peil te houden.

 

Kleur van je urine 

Een goede indicatie om te monitoren of je genoeg vocht hebt binnen gekregen is de kleur van je urine. Die is in de ochtend altijd donkerder omdat je in de nacht wel zweet, maar niet drinkt.

Kijk je gedurende de dag naar je urine, dan is de meest optimale kleur lichtgeel en lijkt op de kleur van citroenlimonade. Is jouw urine donkerder van kleur, dan is het verstandig om meer te drinken! 

Per dag verlies je gemiddeld 2 liter aan vocht. En dat kan zelfs nog meer zijn als je op vakantie bent in een warm land. Hoofdpijn is een teken dat je te weinig hebt gedronken! Heb je last van diarree of braken dan verlies je zelfs nog meer vocht. Ook verlies je veel zouten en mineralen, ORS is dan een handig hulpmiddel om je mineraalhuishouding weer aan te vullen.

Wat drink je dan? Gewoon lauw water of thee.

 

Praktijk de Waterlely wenst je een fijne vakantie toe!

Ontvang onze nieuwsbrief!

Maandelijks verzenden wij een nieuwsbrief. De nieuwsbrief brengt je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Praktijk de Waterlely! Hierin bespreken we ook alvast ons maandelijkse thema. Abonneer op onze nieuwsbrief om altijd als eerste op de hoogte te zijn van het laatste nieuws!