Selecteer een pagina

Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel, diarree, winderigheid of buikpijn? Dan wordt meestal geadviseerd om FODMAPS weg te laten uit je voedingspatroon. Het FODMAP-dieet houdt in dat je fermenteerbare koolhydraten of suikers weglaat uit je voedingspatroon. Deze FODMAPS zitten voornamelijk in groenten, fruit, peulvruchten, granen, paddenstoelen en melkproducten. Praktijk de Waterlely adviseert je in deze blog juist om deze groenten wél te eten!

Redenen waarom het FODMAP-dieet niet bij iedereen werkt

Het FODMAP-dieet helpt bij sommige mensen wel, maar lang niet bij iedereen. Daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste is het zo dat de kans bestaat dat klachten terugkomen wanneer je na het dieet wel weer FODMAPS gaat eten, want het zit niet zozeer in je voeding als wel in een verkeerde samenstelling van goede darmbacteriën. Het kan zelfs zo zijn dat je klachten erger zijn dan voorheen.

Verder hebben dergelijke klachten vaak een andere oorzaak. Klachten als diarree en een opgeblazen gevoel kunnen voortkomen uit je spijsverteringssysteem. Dit systeem zorgt ervoor, zoals de naam al zegt, dat je voeding wordt verteerd. Soms werkt dit mechanisme niet goed. Dit kan komen doordat er te weinig verteringsenzymen zijn of dat je te weinig maagzuur hebt. Je voeding wordt dan niet goed verteerd of je bacteriën worden niet goed afgebroken. Dit veroorzaakt gasvorming in je buik. Bij onze praktijk adviseren we juist om de groenten uit het FODMAP-dieet toe te laten in je voedingspatroon, omdat deze voeding helpt om de juiste darmbacteriën aan te maken en je spijsvertering te verbeteren.

 

FODMAPS verhelpen een prikkelbare darm

Bij het prikkelbare darmsyndroom zijn er een verlaagd aantal darmbacteriën aanwezig, wat voor gasvorming zorgt. Eén van de mogelijkheden om je prikkelbare darm te verhelpen is het weer gezond maken van je spijsverteringssysteem. Een andere interventie is, zoals genoemd, je FODMAPS te eten. Voorbeelden van de groenten die je het beste wel kunt eten, zijn:

Ben je al een tijd bezig met het FODMAP-dieet? En wil je deze FODMAPS weer gaan toevoegen tot je voedingspatroon? Bouw dit dan langzaam en met kleine hoeveelheden op. Je darmen moeten weer aan deze voeding wennen, dus de kans bestaat dat je aan het begin juist last krijgt van meer gasvorming.

 

Overige oorzaken van klachten

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je last hebt van klachten, omdat je lichaam echt niet tegen bepaalde voeding kan. Als je wil weten of je lichaam bepaalde voeding niet kan verdragen en je daardoor last hebt van gasvorming, dan adviseren we je om een voedselintolerantietest te doen.

Als je precies wil weten waar het goed of fout zit in jouw darmen of met je spijsverteringssysteem, kun je gemakkelijk van huis uit een ontlastingsonderzoek doen. Deze geeft je uitsluitsel over wat er precies aan de hand is in jouw lichaam.

 

Meer informatie?

Wil je iets doen tegen je darmklachten? Of weten welke voeding jouw lichaam wel en niet kan verdragen? Wij helpen je er graag bij! Maak een afspraak, zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat jouw buikklachten verdwijnen.

Ontvang onze nieuwsbrief!

Maandelijks verzenden wij een nieuwsbrief. De nieuwsbrief brengt je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Praktijk de Waterlely! Hierin bespreken we ook alvast ons maandelijkse thema. Abonneer op onze nieuwsbrief om altijd als eerste op de hoogte te zijn van het laatste nieuws!