Histamine-rijke voeding

Deze histamine-rijke voeding verergert een reactie!

Histamine-rijke voeding

Histamine in relatie tot de darmen

In voeding zit histamine. Bepaald voedsel bevat meer histamine. Deze voeding noemen we histamine-rijke voeding. Als de histamine niet goed wordt afgebroken, veroorzaakt dit verschillende klachten. Een voorbeeld hiervan is hooikoorts, jeuk of rode vlekken in je gezicht. Normaliter wordt histamine afgebroken in de darmen. Goede enzymen en darmbacteriën maken dit mogelijk. Een gezonde darm werkt als het ware als een soort beschermingsmechanisme om ontstekingsreacties af te remmen. Om erachter te komen of jouw darmen te veel histamine bevatten, kun je een histaminetest aanvragen. Daarnaast kun je een ontlastingsonderzoek doen om te achterhalen wat de oorzaak is van je klachten.

Een oorzaak van je klachten kan overgevoeligheid zijn voor bepaalde voeding. Hieronder geven we aan hoe dit voor klachten kan zorgen. Daarnaast geven we je een schema met histamine-rijke voeding. Voeding die jouw klachten misschien wel verergeren.  

 

 

Overgevoeligheid van voeding

Voedingsmiddelen waar je een allergie voor hebt of overgevoelig voor bent, zorgen ervoor dat je immuunsysteem negatief wordt beïnvloed. Met een negatief beïnvloed immuunsysteem bedoelen we een (over)actief immuunsysteem dat het lichaam verzwakt. Dit veroorzaakt klachten zoals spierpijn, slapeloosheid, hyperactiviteit, hoofdpijn of een prikkelbare darm. In sommige gevallen zijn gluten en koemelk een trigger om het immuunsysteem nog verder te verzwakken.

Het is handig om te weten welke voeding je wel en niet kunt eten, zodat je klachten verminderen. Bij Praktijk de Waterlely help ik je met het uitvoeren van een bloedonderzoek waarmee voedselovergevoeligheid wordt opgespoord. In onze praktijk verrichten we zelf de bloedafname, waardoor een voedselintolerantietest snel wordt afgenomen.

Soorten histamine-rijke voeding

Hieronder is schematisch weergegeven welke soorten voeding veel histamine bevat. Het is mogelijk dat deze soorten voeding jouw klachten veroorzaakt/verergert.

Soorten histamine-rijke voeding Zoals
Dranken Bier, alcoholvrij bier, wijn en champagne
Fruit Bananen, frambozen, druiven, kersen, bessen, aardbeien, avocado, pruimen, dadels, grapefruit, papaja, mango of citrusvruchten
Gefermenteerde producten Gerookte zalm, rookworst, sojasaus, tofu, tempeh of paddenstoelen
Groenten Spinazie, tomaat of zuurkool
Kazen Belegen kaas, oude kaas, schimmelkazen en blauwe kazen
Kruiden Kerrie, kaneel, kardemon, laos, gember, peper, paprikapoeder, chili, kruidnagel, koriander, anijs, vanille of bouillonblokjes
Vis Haring, makreel, sardine, tonijn, schaal- en schelpdieren, zalm, ansjovis of sardine
Vlees Varkensvlees
Overige producten Cacao, chocolade, drop, pinda’s en zaden

Maak een afspraak!

Om zeker te weten welke soorten histamine-rijke voeding je het best niet kan eten, kun je met ons een afspraak maken! Dan gaan we aan de slag om te achterhalen wat de oorzaak is van jouw klachten.