Selecteer een pagina

Koortslip

Koortslip op een natuurlijke manier behandelen

Koortslip op een natuurlijke manier behandelen

Oh nee ik heb een koortslip!  

Je hebt van die dagen dat je voelt dat er “iets” aan zit te komen. En dan ineens is het er ook.

De koortslip.

Zichtbaar als blaasjes op de lip, onder de neus, bij het oog, of zelfs bij de genitaliën. Een koortslip wordt veroorzaakt door het Herpes Simplex Virus Type 1 (Hsv1). Op een keer ben je besmet geraakt met het virus en het blijft dan ook levenslang in je lichaam zitten, slapend in de zenuwen. Wachtend op een moment dat je immuunsysteem niet zo sterk is waarna het de kans heeft om tot een uitbraak te komen.  Je kunt naast je koortslip ook last krijgen van griepsymptomen, zoals hoofdpijn, spierpijn en koorts.

 

Oorzaken van een koortslip

Verschillende oorzaken zijn te vinden waardoor een uitbraak van het herpes virus sneller optreedt.

  • stress; is één van de grootste boosdoeners bij het krijgen van herpes uitbraken. Overmatig veel stress verzwakt je immuunsysteem.
  • onvoldoende slaap; bij onvoldoende slaap kun je in de nacht niet goed herstellen waardoor je immuunsysteem verzwakt raakt.
  • te lang in de felle zon
  • gebruik van medicatie
  • Voeding; waaronder:
  • geraffineerde suikers
  • snelle koolhydraten
  • veel verzadigd vet
  • voeding rijk aan arginine
  • voeding laag in lysine

 

Wat kun je zelf doen aan een koortslip

  • eet voeding die rijk is aan Lysine

bronnen van Lysine rijke voeding: vlees, kwark, yoghurt, zuivel, noten, peulvruchten, biergist, taugé, havervlokken, ei, vis, haver, schaal- en schelpdieren, bonen, amarant, quinoa, wilde rijst, gierst, boekweit, groenen en fruit.

  • eet voeding die rijk is aan Vitamine C

bronnen van vitamine C: citrusvruchten, paprika, kiwi, aardappel

  • beperk voeding die rijk is Arginine

bronnen van arginine rijke voeding: tarwe, haver, noten, zaden, chocolade, cafeine, rozijnen en cacao

 

Hoe kun je een koortslip voorkomen

  • vermijd stress
  • zorg voor een goede nachtrust (zo’n acht uur per nacht) hierbij is het van belang om goed door te slapen
  • versterk je immuunsysteem
  • neem 2 tot 4 keer per week vette vis
  • eet veel groenten
  • eet eieren
  • beperk koffie en alcohol

 

Wat kan ik nog meer doen

Om je weerstand te verhogen en je immuunsysteem te versterken kun je zelf al heel wat doen.
Maar weet je niet precies hoe dat moet, heb je nog andere klachten of wil je gewoon wat meer informatie.