Psoriasis

Psoriasis

Psoriasis is een niet-besmettelijke chronische huidaandoening die wordt gekenmerkt door dikke rode schilferende plekken die vooral voorkomen op de ellebogen, de knieën en het behaarde hoofd. Bij psoriasis is de aanmaak van de huidcellen versneld en worden de teveel gemaakte cel lagen niet afgestoten. Hierdoor ontstaan plakken huid met een dikke laag onrijpe huidcellen die moeilijk afschilferen. De huid is gevoelig en kan gaan jeuken wat erg onaangenaam kan zijn. Hoewel psoriasis vooral tot uiting komt in de huid, is het niet in hoofdzaak een huidprobleem, maar een ontregeling van het immuunsysteem.

Psoriasis en immuunsysteem

Deze ontregeling wordt ook wel een auto-immuunziekte genoemd. Een auto-immuunziekte is een ziekte waarbij het eigen immuunsysteem zich tegen zichzelf keert, het functioneert niet zoals het zou moeten. Het immuunsysteem is een ingewikkeld netwerk van cellen dat het lichaam beschermt tegen binnendringende bacteriën, virussen en andere organismen die infecties kunnen veroorzaken. Dit doet het immuunsysteem/afweersysteem door antistoffen te produceren. Een auto-immuunziekte is een vaak chronische ziekte waarbij het immuunsysteem het verschil niet meer ziet tussen wat tot het lichaam behoort en wat niet. Het immuunsysteem keert zich daardoor tegen zichzelf, hetgeen ziekten kan veroorzaken zoals Psoriasis.

Psoriasis en behandeling

Bij de reguliere behandeling van psoriasis worden vaak geneesmiddelen ingezet met ernstige bijwerkingen, die vooral voor het lichaam belastend kunnen zijn. Voorbeelden zijn zalven die corticosteroïden (hormonen) bevatten. De orthomoleculaire geneeskunde daarentegen gebruikt alleen middelen met een natuurlijke oorsprong. Zo wordt er gebruikt gemaakt van vitamines, mineralen, aminozuren, enzymen en spoorelementen. Door deze lichaamseigen stoffen toe te dienen worden ze opvallend snel en zonder belastende bijverschijnselen opgenomen. Naast het toedienen van essentiële voedingsmiddelen kan er ook gekeken worden naar de kwaliteit van de darmflora.

Psoriasis en een gezonde darmflora

Want een gezonde darm betekent een gezond lichaam. Met een ontlastingsonderzoek kan er gekeken worden in hoeverre de darmflora gezond is en wat er uit balans is. Op deze manier kan er gekeken worden op welke manier er behandeld moet worden. Door het weer gezond maken van de darmflora versterk je het immuunsysteem en activeer je het zelf genezend vermogen van het lichaam. Zo kan psoriasis op een veilige manier worden behandeld. Dat lukt niet altijd, maar vaak wel.

Wil je ook eindelijk eens dat je klachten aangepakt worden bij de bron,