Selecteer een pagina

Slaapproblemen

Slaapproblemen – Een goede nachtrust is  goed voor je humeur, maar ook voor een goede gezondheid.

Slaapproblemen

Hoe heerlijk is het om ‘s-avonds je bed in te stappen, de fris gewassen lakens te ruiken en te gaan slapen …..

Helaas, zo gaat dat voor veel mensen niet.

In mijn praktijk spreek ik vaak mensen die dit anders ervaren. Ze hebben slaapproblemen en vinden het lastig om een goed slaapritme te hebben. Ik hoor dan verschillende variaties:

  • Niet goed in kunnen slapen
  • Niet goed door kunnen slapen
  • ‘s- nachts wakker liggen
  • ‘s- morgens vroeg wakker worden en niet meer kunnen inslapen
  • Wel kunnen slapen, maar bij het minste geluidje wakker worden
  • Wel geslapen hebben, maar zo moe wakker worden dat ze nog wel een nacht willen slapen

 

Slapen is van levensbelang

Als je ligt te slapen gebeurt er van alles in je lichaam. Alle cellen en organen die overdag hard hebben gewerkt, worden in de nacht hersteld.

Je hebt vast wel eens gehoord: slaap er eens een nachtje over: want in de nacht worden ook de emoties verwerkt!

Je hele lichaam wordt als het ware gescand, gerepareerd en van nieuwe brandstof voorzien, klaar voor een mooie nieuwe dag. En daar heeft je lichaam rust voor nodig, een goede en diepe nachtrust!

Als je structureel niet goed slaapt, is er ook geen rust om je lichaam te laten herstellen. Het gevolg: je bent niet uitgerust, je wordt moe, kribbig, je hebt een kort lontje en je eet te veel (ongezond) of je eet juist helemaal niet. In deze fase zien we dat er een chronische ziekte kan gaan ontstaan, want je lichaam heeft de rust niet om het te repareren, het op te lossen.

En, wist je trouwens dat met een goede nachtrust ook je verzadigingshormoon “leptine” goed wordt aangemaakt. Dus een goede slaap heeft ook alles te maken met een goed en gezond gewicht.

 

Hoe kun je dan wel weer gaan slapen

Dat is altijd een goede vraag, maar het begint met een goede ‘slaap hygiëne’ dat vermindert zeker je slaapproblemen.

 

  • Kijk geen tv of beeldscherm in je slaapkamer (want het blauwe licht verstoort je slaap)
  • Ga op vaste tijden naar bed
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer fris, schoon, koel en donker is
  • Doe geen middagdutje
  • Sta op dezelfde tijd weer op

 

 

Hormonen geven het signaal om te gaan slapen

Hoe bijzonder zit ons lichaam toch in elkaar. Het hormoon ‘melatonine’ geeft ons het startsein dat we kunnen gaan slapen. Dit houdt in dat je lichaamstemperatuur later op de avond daalt. Dit is het moment voor je om naar bed te gaan. Soms kan deze melatonine productie zijn verstoord. Enkele redenen daarvan zijn:

 

Waar wordt dat hormoon gemaakt

Het hormoon melatonine (voor het inslapen) wordt gemaakt door weer een ander hormoon, namelijk serotonine. Serotonine wordt voor 90% in onze darmen aangemaakt en word ook wel eens ‘het feel good hormoon’ genoemd. Want als je genoeg serotonine hebt, dan heb je genoeg melatonine, kan je lekker slapen, kan je lichaam lekker herstellen, ben je fit en ben je blij.

Heb je darmproblemen en/of spijsverteringsproblemen, dan is de kans groot dat je aanmaak van serotonine op een laag pitje staat en dus ook niet genoeg van het melatonine hormoon kan aanmaken. Zo zien we ook vaak dat depressieve gedachten niet zozeer te maken hebben met de psyché, maar uit een darmflora die helemaal uit balans is geraakt. Wil je meer weten over je darmflora, klik dan hier.

 

Slaappillen

Een veelgehoorde stap in de reguliere geneeskunde is dat ze overgaan op slaappillen, zoals benzodiazepines – Z-slaapmiddelen – Antidepressiva – Antihistaminica – kalmeermiddelen. Deze slaapmiddelen zullen in het begin zeker werken, maar het vervelende is dat er ook een verslavend effect ontstaat, én je hebt er in de loop van de tijd steeds meer van nodig! Beter is dus om te zoeken naar de aard van je klacht. Waarom kun je dan niet slapen? Ik kan je daar zeker bij helpen. Als je mijn hulp hierbij wil, maak dan eens een afspraak.

 

Natuurlijke slaapmiddelen

Gelukkig zijn er ook natuurlijke slaapmiddelen die je kunnen helpen om een betere nacht te maken. Dit zijn:

  • Bananen (dan de rijpe – tegen het bruine aan)
  • Thee zoals kamille – lavendel – citroenmelisse – valeriaan – gember
  • Kersen – tomaten – zaden – noten – walnoten
  • Magnesium (baden)
  • Sauna
  • Wandelen voordat je gaat slapen
  • Yoga – mindfulness – ontspanningsoefeningen

 

Voedingsstoffen voor de aanmaak van je slaaphormoon

Je raadt het al: je slaaphormoon ‘melatonine’ heeft voedingsstoffen nodig om aangemaakt te kunnen worden. Je hebt al kunnen lezen dat deze bestaan o.a. uit: noten – zaden – walnoten – kersen – bananen. Het zijn allemaal voedingsmiddelen waar veel bouwstoffen/voedingsstoffen in zitten voor de aanmaak van je slaaphormoon.

Maar soms kan het allemaal zo in de war zijn dat zelfs deze voedingsstoffen niet meer helpen om je te laten slapen. Dat kan dan weer te maken hebben met je neurotransmitters – de voorloper stofjes van je hormonen! Je hebt neurotransmitters die je activeren (zoals dopamine) maar je hebt ook neurotransmitters die je tot rust brengen (gaba). Wist je dat je op een vrij simpele manier kunt toetsten in hoeverre jouw neurotransmitters op orde zijn? Ik maak daarvoor gebruik van het Neuro4profiel. Dat is een vragenlijst die je invult en het rapport geeft aan in hoeverre je neurotransmitters in balans zijn. Als je dat weet, dan kun je daar een gerichte behandeling op inzetten zodat je weer in balans raakt. De test kun je eenvoudig in de webshop bestellen.

 

Laat me je helpen zodat je weer kan slapen

Hoe fijn zou het zijn als je weer eennatuurlijk slapen

volledige nacht kunt slapen en dat je uitgerust wakker wordt? Het is echt mogelijk. In de praktijk heb ik al meerdere mensen geholpen om gewoon weer lekker te kunnen gaan slapen. Heel vaak zijn het achterliggende oorzaken waar je zelf geen weet van hebt dat die met het slapen te maken hebben. Wil je ook geholpen worden om weer een goede nachtrust te hebben en je slaapproblemen aan te pakken, maak dan een afspraak.