Vitamine K nu eenvoudig te meten

Een belangrijke oorzaak van aderverkalking is een tekort aan vitamine K

Vitamine K nu eenvoudig te meten

Een belangrijke oorzaak van aderverkalking is een tekort aan vitamine K.

Sinds kort maak ik mijn praktijk gebruik van Vita K Meter, het eerste niet-invasie apparaat om het risico op vitamine K-tekorten vast te stellen.

Vitamine K is belangrijker voor onze gezondheid dan we voorheen dachten. De vitamine ondersteunt niet alleen de bloedstolling, een functie van vitamine K die al heel lang bekend is. Ook is vitamine K essentieel voor de activiteit van een speciaal weefseleiwit (matrix Gla proteïne) dat door het binden van calcium helpt bij het soepel en schoon houden van de slagaderwand, het gewrichtskraakbeen en andere zachte weefsels in het lichaam.

Vitamine K en arteriosclerose

Door een tekort aan vitamine K worden de bloedvaten hard en stug en verkalken op den duur, “(slag) aderverkalking”. Vitamine K zorgt ervoor dat er genoeg calcium in de botten blijft zitten en niet binnen dringen in de bloedvaten waar het calcium wordt afgezet als plaque. Plaquevorming in de bloedvaten brengt (slag) aderverkalking met zich mee, wat een verhoogd risico geeft op hart- en vaatziekten. Zo kan het zijn dat iemand jaren nergens geen last van heeft en zomaar een heup (osteoporose) breekt, of opgenomen moet worden omdat zijn aders zijn dicht geslibt.

Vitamine K en osteoporose

Vitamine K heeft een gunstig effect op de botsterkte en remt bij vrouwen in de overgang de botontkalking (osteoporose)

Vitamine K en voeding

Vitamine K1 vinden we vooral in groene groenten zoals broccoli, spruitjes, boerenkool en spinazie. K2 vindt je voornamelijk in natto en in mindere mate in vlees, eieren, (gefermenteerde) zuivelproducten zoals kaas en yoghurt. K2 wordt ook gemaakt in je darmen door gunstige darmflora bacteriën. Maar dan moet je wel over de juiste bacterie stammen beschikken, anders wordt er niet of nauwelijks K2 aangemaakt. Daarom is het van belang om een gezonde darmflora te hebben, hoe je dat doet, vindt je hier.

Vitamine K2 kun je niet makkelijk in bloedtesten zien, omdat de huidige testen alleen nog maar kijken naar de rol van vitamine K in de bloedstolling. Gelukkig is er daar nu iets op gevonden.

Vitamine K meten:

Sinds kort is er een prachtig apparaatje op de markt gebracht (ontwikkeld samen met de Universiteit van Maastricht) waarmee je de stijfheid van de aderen kunt meten. Het werkt met een lampje, je klemt je vinger ertussen en het analyseert binnen twee minuten de toestand van de bloedvaten nauwkeurig.

Zo kun je op een simpele manier de kwaliteit van jouw aderen bepalen, maar ook (indirect) hoe het is gesteld met jouw botten (osteoporose).  Aandoeningen waarbij de opname van vetoplosbare vitaminen in de darm verstoord is, zoals de ziekte van Crohn en coeliakie (glutenallergie), kunnen leiden tot een marginale vitamine K-status. In dit geval kan een meting van de vitamine K status van extra belang zijn. Dit geldt ook voor groepen die een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten.