Selecteer een pagina

Wat doet stress met je, en hoe kan je beter met stress omgaan 

 

Iedereen heeft wel te maken met stress, maar wat doet het eigenlijk met je

Wat doet stress met je, en hoe kan je beter met stress omgaan

In onze huidige maatschappij hebben we er veel mee te maken,

stress

Maar wat doet stress met je?

En van een beetje stress, daar moeten we toch mee kunnen omgaan!

Daar zijn we toch wel tegen bestand!!

Of toch niet ?

 

 

Wat doet stress met je, en hoe kan je beter met stress omgaan 

 

Stress is een groot woord, het wordt tegenwoordig vaak gebruikt, want het is ook overal. Maar de één ervaart wel meer stress dan de ander.
Heeft misschien ook meer stress dan de ander, of gaat er anders mee om.

 

Maar goed als we stress hebben, dan gaat ons lichaam over in de actie stand, want als je achterna gezeten wordt door de leeuw dan ga je niet denken, oh jee ik moet ook nog even gaan eten.
Nee dan moet je gaan rennen voor je leven om niet het hapje van de leeuw te worden.
Het hele lichaam doet daaraan mee, je spieren vullen zich met glucose zodat je harder en langer kunt rennen, je bloedvaten gaan open staan zodat er meer bloed naar je hart en je spieren kunnen stromen, je pupillen verwijden zich, je spijsvertering stopt (want het is echt niet handig om naar de wc te gaan als de leeuw je bijna inhaalt) en ook je geslachtshormonen staan op een laag pitje (want het laatste waar je aan denkt, is om je voort te planten).

 

Oke, de leeuw is weg, de stress is weg, en je adrenaline peil mag weer gaan zakken. Je lichaam gaat zich herstellen van deze onmenselijke inspanning, gelukkig duurde dit maar kort, maar stel je voor dat je dit langdurig hebt !

 

 

Helaas hebben wij in ons dagelijks bestaan heel vaak de leeuw achter ons aan lopen, maar dat merk je bijna niet meer

 

Want het is zo gewoon geworden om onze hersenen continue bloot te stellen aan gevaar, gevaar in de vorm van gaming, enge films kijken, blauw licht van onze tablet, telefoon of het geluidje van de i-phone dat ons lichaam continue in een schrik-reactie laat zetten.  We zijn continue bereikbaar voor alles en iedereen, en gunnen ons lichaam niet meer de rust om te herstellen van alle indrukken van de dag.

 

Onze hersenen registreren gevaar –  stress! 

 

Stress die adrenaline activeert, want het lichaam registreert stress. Je zult er niet zo bij na-denken want je gaat toch wel naar de wc, en voortplanten lukt je ook nog wel, maar er gaan wel processen in je lichaam anders lopen. Want de leeuw zit niet meer continue achter ons aan, maar het lichaam staat wel heel vaak in een alertstand.

 

Stress kan het lichaam ook ervaren als er continue voeding wordt gegeten waar het niet goed op reageert, overmatig sporten, een relatie die niet goed loopt, onverwerkte emoties, schulden.

 

Door de overmatige aanvoer van adrenaline worden er veel grondstoffen verbruikt, grondstoffen die nodig zijn om elders in het lichaam processen goed te laten verlopen. Op een gegeven moment is er een tekort aan grondstoffen ontstaan en komen de vage klachten naar boven. Je bent een beetje down, in de winter heb je er meer last van dan in de zomer, je krijgt wat meer overgewicht, je slaapt niet lekker meer. Allemaal signalen dat je grondstoffen niet meer optimaal aanwezig zijn.

 

 

Wat kun je doen tegen stress

 

  • beperk het gebruik van je telefoon – tablet – computer in de avond. Het blauwe licht dat je ziet verstoort het hormoon melatonine – en dat is weer ons slaaphormoon
  • beperk het gebruik van alcohol – alcohol zorgt er wel voor dat je lekker in slaapt, maar je slaapt er niet goed van door – je komt als het ware niet goed meer in je diepe slaapcyclus die ervoor zorgt dat je weer gaat herstellen
  • maak eens een wandeling in de avond – de buitenlucht en de beweging zorgen ervoor dat je alle indrukken van de dag alvast een plekje kan geven waardoor je straks beter kan gaan slapen
  • beperk het gamen – gamen zorgt ervoor dat onze hersenen in een continue vluchtreactie staan. Immers het is gevaar!
  • beperk het overmatige sporten – sporten is heel goed voor je; maar overmatige sport niet !
  • zoek naar ontspanning die jij leuk vindt
  • zoek uit waar het in je lichaam hapert, ik wil je er graag bij helpen
  • zoek uit welke voedingsmiddelen je niet goed tegen kunt

 

 

Van voeding kun je ook stress hebben, maar weet je ook welke voedingsmiddelen dat zijn?

 

Je eet met smaak elke dag je boterhammetje met kaas, maar hoe weet je nu of jouw lichaam dat ook kan verdragen. Schiet jouw lichaam daarvan in de stress omdat het bijvoorbeeld niet tegen de gluten in je boterham kan? Of kan het er juist wel goed mee omgaan?

Deze voedsel intolerantie test geeft je duidelijkheid. Uit een buisje bloed (welke ik zelf kan prikken) analyseert het laboratorium van Pro Health of je lichaam wel of niet op bepaalde voeding reageert.

En als je weet van welke voeding jouw lichaam in de stress raakt, dan weet je dat je deze tijdelijk moet weglaten om te werken aan herstel en je lichaam te laten herstellen.

Deze test is geeft geen voedsel allergieën aan, daar is weer een andere test voor.

 

 

 

 

 

Stress is een grootverbruiker van grondstoffen, maar hoe weet je of je nog genoeg grondstoffen hebt? 

 

In mijn praktijk maak ik gebruik van het Neuro4profiel; een analyse die weergeeft hoe het met je grondstoffen en dan specifiek voor je breinenergie is gesteld.

Belangrijk ook om te weten, is dat stress een grootverbruiker is van je neurotransmitters. Dit zijn weer grondstoffen voor je hormonen, je ziet dan ook vaak dat hormonale schommelingen gaan voorkomen in tijden van veel stress. 

Neurotransmitters hebben grondstoffen nodig om goed te kunnen functioneren, het zijn de voorloper stofjes van onze hormonen (testosteron, oestrogeen, progesteron). 

Je kunt ze verdelen in vier grote groepen:

 

dopamine
gaba
serotonine
acetylcholine

Want ben je gejaagd of kom je juist niet meer vooruit?

Was je ooit een snelle denker en moet je nu wel twee keer nadenken eer dat je ergens op kan komen?

Voel je je opgebrand en denk je aan een burn-out?

Zijn het je grondstoffen (je neurotransmitters) die uit balans zijn?

 

Door deze vragenlijst (test)  in te vullen weet je in ieder geval hoe je ervoor staat, en wat je qua voeding en eventueel supplementen eraan kunt doen!

 

 

Wil je ook geholpen worden om beter met je stress om te gaan