Selecteer een pagina

Artrose heb je dat? Wat te doen tegen artrose 

Artrose is een gewrichtsaandoening waarbij het kraakbeen dat tussen de gewrichten ligt langzaam minder wordt.

Artrose

Wat te doen tegen artrose, want als je artrose hebt dan wordt de kwaliteit en de hoeveelheid kraakbeen langzaam minder. Voornamelijk de gewrichten van de hand, heupen, knieën, onderrug en de nek zijn vaak aangedaan. De risico factoren die daarbij meespelen zijn overmatige belasting; denk aan overgewicht, overmatig sporten, zware lichamelijke arbeid. 

 

Artrose en kraakbeen

Bindweefsel, en dan met name het kraakbeen is veerkrachtig, het zorgt voor de smering van onze gewrichten en bied weerstand aan druk van buitenaf.  Druk van buitenaf in de vorm van schokdemping (beweging) zodat we telkens dezelfde beweging kunnen maken, denk maar eens aan fietsen en wandelen.

Bij artrose wordt de kwaliteit en de hoeveelheid kraakbeen langzaam minder.  In het begin is het kraakbeen nog elastisch genoeg om genoeg schokdemping te kunnen bieden, maar langzaam wordt dit minder elastisch en kan het gewricht zich steeds minder soepel bewegen. Er ontstaat wrijving tussen de gewrichten, en het bot gaat zo lang mogelijk compenseren om contact met het gewricht tegen te gaan. Maar uiteindelijk ontstaan er zogenaamde botuitgroeisels die samen met de pezen en de spieren de verminderde functie van het kraakbeen opvangen, wat leidt tot pijn en stijfheid.

Uiteindelijk raakt het gewricht beschadigd en reageert met een ontstekingsreactie die gepaard gaat met zwelling en pijn. 

Het is vooral de pijn die na een nacht slapen het ergst is. De gewrichten voelen stijf en pijnlijk aan en bewegen doet zeer, toch is het heel belangrijk om te gaan bewegen. Want  juist door de beweging wordt het kraakbeen goed gevoed, wat het behoud is voor een gezond kraakbeen.

 

Darmflora, een optimale gezondheid begint in de darm 

Gezond kraakbeen wordt mede ook gevormd door een gezonde darmflora. Een gezonde darmflora is van belang om een natuurlijk beschermingsmechanisme tegen ontstekingsreacties te creëren. Helaas gaat artrose gaat vaak gepaard met ontstekingen. En je wilt er natuurlijk alles aan doen om je lichaam in een optimale conditie te hebben, een gezonde darmflora is daarom heel belangrijk. 

Om te weten te komen te komen of jouw darmen in een goede conditie is kun je daar eenvoudig een ontlastingonderzoek naar laten doen. In het volgende blog kun je lezen hoe dat in zijn werk gaat; ontlastingsonderzoek basis

 

Gezonde voeding, maar welke 

Het belang van voeding bij artrose: 
Met voeding kun je het lichaam ondersteunen, ontstekingsreacties verminderen en het kraakbeen voeden zodat deze zich kan herstellen.

Voeding die het kraakbeen voedt, ontstekingsreacties remt en het lichaam ondersteunt

Omega 3 vetzuren – eieren  – noten & zaden – druiven – bessen – kersen – frambozen – granaatappels – appels – walnoten – vette vis – avocado – broccoli –  schaaldieren – kreeften – krabben – garnalen – zilvervliesrijst  – verse groenten – knoflook – broccoli – uien – gember – ananas – groene thee – curcuma – citrusvruchten

 

Voeding die je beter niet kunt nemen:

melk  – volkoren- en meergranenbrood –  geraffineerde suikers – witbrood – pasta’s – koekjes – witte rijst – spaghetti – dierlijke verzadigde vetten – margarine – dressings – gebakken- en gefrituurde voeding

 

Heb je hulp nodig bij het vinden van al deze voedingsmiddelen, deze te bereiden (recepten) of wil je begeleiding in suikerbewuste voeding.
Kijk eens bij bewustzondersuiker.

 

Beweging is goed bij artrose 

Het is heel goed om te blijven bewegen als je artrose hebt want door de beweging en de druk stimuleer je juist de doorbloeding in het gewricht. En een betere doorbloeding is natuurlijk ook goed voor de aan- en afvoer van afvalstoffen/voedingsstoffen zodat het gewricht in optimale conditie blijft.  
Maar bewegen is bij artrose vaak pijnlijk en moeilijk om te doen en wordt daarom ook vaak niet gedaan, probeer dan ook iets te vinden dat bij je past. 

Zoek een bewegingsvorm die niet te belastend voor je is. Beweging die heel fijn is om te doen zijn de niet belastende bewegingen zoals fietsen – wandelen – zwemmen – krachttraining, ook een mooie bewegingsvorm is Yoga & Chi Neng Qigong.

 

Wat te doen tegen artrose 

Wat kan een orthomoleculair therapeut doen als je artrose hebt? 

Bij een orthomoleculaire behandeling gaan we in kaart brengen cq opsporen welke onderliggende oorzaken er nu mee spelen waardoor je telkens de ontstekingsreacties hebt. 

Heeft dit met voeding te maken, eet je wellicht voedsel waar jouw lichaam niet tegen kan? Dit kunnen we onderzoeken met een voedselintolerantie test.
Hoe is het gesteld met je spijsvertering? Door dit uit te vragen komen we al een heel eind, maar soms is het nodig om het echt uit te zoeken of dat je het zwart op wit wilt hebben en dan ga je verder zoeken met een ontlastingsonderzoek. 

 

Maar het remmen van de ontstekingsreacties is dan ook één van de meest essentiële zaken die aandacht verdient, daarvoor maken we gebruik van speciale supplementen.

 

Daarnaast kijken we ook nog naar je neurotransmitters, dit zijn voorloper stofjes van onze hormonen en sturen een groot deel van onze processen aan, ook in onze hersenen!  En als dit niet goed loopt, dan kan het zo maar zijn dat je daar best wel last van kunt hebben. Deze neurotransmitters test is gratis bij het eerste consult.

Je kunt de neurotransmitters test ook eerst via de via de webshop bestellen om te kijken hoe jij er zelf voor staat. 

 

 

Wil JIJ zonder pijn en moeheid ECHT weer gaan GENIETEN